Vaikuttavia ilmastotekoja päästöjen vähentämiseksi!

Aamupäivän webinaarissa 20.11.2024 aiheena oli ”Miten aloitat päästöjen vähentämisen?”. Tunnelmat kotikatsomoissa olivat talviset ja odottavat, kun jatkoimme eteenpäin edellisen webinaarin teemoista. Keskustelimme hiilijalanjäljen muodostumisesta matkailualalla sekä jaoimme ideoita ja konkreettisia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi. Matkailualalla on valtavasti mahdollisuuksia tehdä ilmastotekoja, jotka eivät vain edistä kestävää tulevaisuutta, vaan myös vastaavat asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin ja kehittävät liiketoimintaa.

Millainen on vaikuttava ilmastoteko matkailualalla?

Webinaarin keskusteluissa käytiin tärkeän kysymyksen pariin: millainen on todella vaikuttava ilmastoteko? Näkemyksiä oli erilaisia; konkreettisia esimerkkejä näistä teoista aina vaikuttavuuden mitattavuuteen sekä siihen, että teoilla voidaan inspiroida myös muita parempaan toimintaan.

Monet osallistujat olivat jo aloittaneet yrityksen hiilijalanjäljen laskennan ja tehneet päästövähennystoimia. Uusiutuvaan energiaan vaihtaminen, kasvisruoan tarjoaminen sekä vastuullisuusperusteiset hankinnat nousivat suosituiksi ratkaisuiksi.

Tässä muutama osallistujiemme idea, joihin panostamalla mitä luultavimmin yrityksen hiilijalanjälki pienenee:

  • Paikalliset markkinat ja vastuulliset asiakkaat: Lähempänä sijaitsevien markkinoiden valinta vähentää kuljetuksen ympäristövaikutuksia.
  • Kumppanuuksille vastuullisuustavoitteet: Yhteistyökumppaneiden valintaan tulee liittää selkeät vastuullisuuskriteerit ja niiden seuranta.
  • Kasvisruoan lisääminen: Eläinperäisten tuotteiden korvaaminen kasviperäisillä vähentää ruoan ympäristökuormaa merkittävästi.
  • Ympäristömerkittyjen tuotteiden suosiminen: Hankinnoissa voidaan kasvattaa ympäristöystävällisten tuotteiden osuutta.
  • Vastuullisuusraportointi: Tuomalla vastuullisuus osaksi vuosiraportointia voidaan ohjata ja mitata tavoitteiden etenemistä ja onnistumista.


Konkreettisia keinoja päästöjen vähentämiseen

Tärkeä askel matkalla kohti vähäpäästöisempää toimintaa on selvittää, mistä yrityksen päästöt syntyvät. Tunnistamalla keskeiset päästölähteet yritys voi laatia toimintasuunnitelman, jossa selkeytyy tavoitteet, toimenpiteet ja aikataulut.

Toimenpiteet voi jaotella seuraavasti:

  • Heti toteutettavat: energiatehokkuuden parantaminen ja ruokahävikin seuranta.
  • Vuoden sisällä toteutettavat: yhteistyökampanjat vähäpäästöisen liikenteen edistämiseksi tai asiakkaille suunnattujen palveluiden hiilijalanjäljen laskenta.
  • Pitkän aikavälin tavoitteet: suuremmat investoinnit tai toimintatapojen pysyvä muutos.

Tässä vielä muutama mainitsemisen arvoinen esimerkkiwebinaaristamme, sillä esimerkkien voimallahan me voimme innostaa muitakin keksimään hyviä ratkaisuita.

Liikenteen päästöjen vähentäminen

Liikenteen päästöt ovat yksi matkailualan suurimmista haasteista. Esimerkiksi Outdoor Express -bussit Tampereella ja Sipoonkorpi Hop-on Hop-off-palvelut tarjoavat matkailijoille ekologisia vaihtoehtoja kansallispuistoihin siirtymiseen. Tämä vähentää yksityisautoilun tarvetta ja samalla päästöjä. Lisäksi yritykset voivat kannustaa asiakkaitaan valitsemaan vähäpäästöisiä matkustusmuotoja tarjoamalla esimerkiksi alennuksia ekologisesti saapuville.

Ruokailun hiilijalanjäljen pienentäminen

Ruoka muodostaa merkittävän osan matkailupalveluiden päästöistä. Äksyt Ämmät Pohjois-Karjalassa hyödyntää lähiruokaa ja riistaa, mikä pienentää ruoan kuljetuksesta syntyviä päästöjä. Toinen esimerkki on ilmastoystävällisten annosten tarjoaminen, kuten kasvispohjainen chili sin carne, jonka päästöt ovat n. 87 % pienemmät kuin naudanlihaversiolla.

Energiatehokkuus ja uusiutuvan energian käyttö

Rakennusten energiankulutusta voidaan vähentää monilla pienillä mutta vaikuttavilla teoilla. Yhden asteen lasku huonelämpötilassa voi vähentää energiankulutusta jopa 5 %. Esimerkiksi sähkö- ja lämmityslähteiden kilpailuttaminen ekosähköön on tehokas tapa pienentää kiinteistöjen päästöjä.

Jätehuolto ja kiertotalous

Matkailualan yritykset voivat vähentää jätteen ympäristövaikutuksia suosimalla kierrätystä, uudelleenkäyttöä ja hävikin minimointia. Patagonia on hyvä esimerkki kiertotalouden hyödyntämisestä: yritys valmistaa uusia vaatteita vanhoista ja pidentää näin tuotteiden elinkaarta.

Tapahtuman aikana käydyn vuorovaikutuksen perusteella ilmastotavoitteet ja -toimenpiteet olivat monilla samankaltaisia, menevät jopa vähän sekaisin. Niiden tarkka erittely ole aina tarpeen, mutta selkeä päämäärä voi auttaa pohtimaan, millä teoilla siihen päästään.

Webinaarit on järjestetty yhteistyössä ÄLYÄ Matkassa- ja Carbon Neutral Experience 2.0 -hankkeiden kanssa. Webinaarien tallenteet ovat nähtävillä näiden linkkien takaa: