Suomenlinnan toimijat kokoontuivat syyskuun puolivälissä työpajaan kehittämään matkailukohteen vastuullisuusviestinnän käytäntöjä. Keskityimme siihen, miten vastuullisuusviestintä voidaan suunnitella ja toteuttaa yhtenäisesti sekä tehokkaasti läpi vuoden – myös silloin, kun vierailijamäärät ovat suurimmillaan. Esimerkiksi, millainen on houkutteleva vastuullisuuspostaus sosiaalisessa mediassa? Ja minkä vuoksi koko matkailukohteen ja sen toimijoiden kannattaa “soittaa samoilla nuoteilla”?
Mitä viestintäkanavia osallistujat käyttävät?
Työpajan alussa kävimme läpi, miten Suomenlinnan toimijat viestivät vastuullisuudesta ja missä kanavissa. Osallistujat jakoivat kokemuksiaan ja käytäntöjään, minkä perusteella teimme listan tärkeimmistä viestintäkanavista ja mietimme, mikä niiden merkitys on.
Sosiaalinen media (Facebook, Instagram) on tärkeä reaaliaikainen kanava. Sitä käytetään lähinnä vierailijoiden houkutteluun ennen vierailua, mutta sitä voisi käyttää enemmän myös vierailun aikana tapahtuvaan viestintään. Mitä jos ravintola tekisi kerran viikossa videon lounasvalmisteluista? Kerro, mitä on päivän listalla, miten ja mistä vastuullisesti tuotetuista raaka-aineista tekijä sen valmistaa. Näin houkuttelet lounaalle saman päivän vierailijoita ja todennäköisesti ravintolasi jää katsojalle mieleen seuraavaa vierailua varten. Muut toimijat, kuten museot ja kahvilat voisivat hyödyntää samanlaista työtapaa ja kertoa esimerkiksi, miten työntekijä valmistautuu alkavaan työpäivään. Kerrot samalla työstä ‘behind the scenes’, mikä kiinnostaa ihmisiä valtavasti!
Opasteet, esitteet ja henkilökunta viestivät vastuullisuudesta paikan päällä Suomenlinnassa. Vastuullisuus näkyy esimerkiksi kierrätysohjeissa ja reittivalinnoissa, jotka kannustavat kunnioittamaan kulttuuriperintöä ja ympäristöä. Kasvisvaihtoehdot kannattaa laittaa houkuttelevasti ensimmäisenä ruokalistalle. Myyntitiskillä voit pistää paikallisen taiteilijan työn parhaalle paikalle ja kertoa, että tämä koru on tehty Suomenlinnassa. Keskustele henkilökuntasi kanssa vastuullisuudesta ja rohkaise keskustelemaan asiakkaiden kanssa silloin kun ehtivät. Yrityksen arvoista ja siitä, miten ne näkyvät työssänne, on ilo kertoa. Emme siis suosittele saarnaamaan asiakkaalle vastuullisuudesta. 😊
Verkkoarvostelut (TripAdvisor, Google, myyntialustat) vaikuttavat merkittävästi kävijöiden odotuksiin. 75 % kuluttajista lukee arvioita ennen ostopäätöstä ja 88 % kuluttajista suosii yrityksiä, jotka vastaavat palautteisiin. Kannusta siis asiakkaitasi arvostelemaan aktiivisesti ja muista vastata palautteisiin! Googlessa palautteet ovat lyhyitä, mutta niitä on helppo lukaista samalla kun tarkistaa yrityksen sijainnin. Tripadvisoriin palautteiden kirjoittaminen on vähäisempää, mutta siellä kokemuksista yleensä kirjoitetaan tarkemmin ja pidempiä tekstejä. Yritys voi näin saada Tripadvisorista enemmän sisältöä palveluidensa kehittämiseen.
Minkä vuoksi yhdessä matkailukohteen vastuullisuusviestintää?
Yhtenäisellä vastuullisuusviestinnällä on mahdollista luoda kohteelle vahva brändi. Yhtenäiset käytännöt tarjoavat myös konkreettisia hyötyjä. Siksi siis kokoonnuimme yhteen!
Mitä vastuullinen vierailu Suomenlinnassa tarkoittaa?
Ainakin Suomenlinnan hoitokunta kohteen isäntänä ja markkinoijana käyttää käsitettä “Vastuullinen vierailu Suomenlinnassa”. Osallistujat määrittelivät vastuullisen vierailun pienryhmissä:
Olisiko #vastuullinenvierailusuomenlinnassa käyttökelpoinen, kun Suomenlinnan toimijat viestivät vastuullisuudesta somessa? Se on pitkä teksti, mutta sitä käyttämällä vierailija saisi tiedon kaikista postauksista.
Millainen vastuullisuusviestinnän somepostaus houkuttaa?
Kerro somessa yrityksen arjesta. Poimi yksityiskohta, johon keskityt.
Aseta tavoitteeksi herättää tunteita, vaikka sisältö olisi faktaa. Kannattaa ottaa kuvia ja lyhyitä videoita, joissa on ihmisiä tai eläimiä. Tarinoilla voit havainnollistaa vastuullisia valintoja. Kuten jo edellä totesimme, työntekijöiden (ja ehkä asiakkaidenkin?) “behind the scenes” -esittelyt vastuullisista toimista ovat kiinnostavia. Jos pystyt luomaan tilannekomiikkaa ja heijastamaan itseironiaa, sen parempi! Jälkimmäisessä on luonnollisesti tiedostettava, että toimit yrityksesi maineeseen sopivalla tavalla.
Myönteisyys, inhimillisyys ja empatian osoittaminen herättävät sympatiaa. Haasteet, arvonnat ja kilpailut tuovat yleensä hyvin osallistujia. Niitä järjestäessä tulee tarkistaa somealustan säännöt ja kertoa siitä näkyvästi. Dialogi eli kommentit postaukseen ilahduttavat algoritmia somessa eli postaus tulee paremmin näkyville digivirtaan.
Kerro jokaisessa postauksessa @paikka ja käytä #hastageja. Hastagin käyttö on erityisesti instagramissa fiksua. Yrityksesi nimi tai slogan voi olla myös hastagina. Mieti yrityksesi toimintaan sopivat hastagit ja viljele niitä postauksissasi. Kokeile ensin, mitä niillä tulee näkyviin. Näin tiedät kuuluvasi siihen joukkoon, johon haluat kuuluakin.
Postaamisen säännöllisyys ja tietyt toistuvat teemat ovat tärkeä asia. Jos pari kuukautta toimiva kesäyritys postaa joka päivä, postaukset eivät ‘nouse’ niin kuin säännöllisesti kerran tai kaksi viikossa läpi vuoden postaavalla yrityksellä. Ei siis haittaa, jos kuvaat sämpylöiden leipomista useamminkin. Voit esimerkiksi painottaa, mitä viljaa tai leseitä käytät ja miltä ne saavat sämpylät maistumaan! Toisto on itse asiassa kohderyhmien vakuuttamista niistä aiheista, jotka vastaavat yrityksen arvoja.
Miten ehdin somettaa korkeasesongin aikana ja mistä keksin sometusaiheita hiljaisena kautena?
Suunnittelu ja etukäteen tekeminen ovat pitkäjänteisen someviestinnän perusta, vaikka hetken fiiliksiä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Jos fiiliksiä joskus tulee useita päivässä, voisiko postauksen ajoittaa parin päivän päähän?
Hyödynnä netissä löytyviä kalenterin teemapäivälistoja. Esimerkiksi 1. lokakuuta on maailman kasvisruokapäivä, kansainvälinen kahvipäivä ja valtakunnallinen heijastinpäivä. Näistä jokaisesta voi tehdä postauksen valmiiksi, vai mitä? Tai suunnitella sisällön videosta, jossa teette kasvisruokaa. Voit kertoa, että käytätte vain Reilun kaupan kahvia. Tai että teillä on hienosti heijastavia (Suomessa tehtyjä?) heijastimia kaupan – ehkä voisitte lahjoittaa vaikka kymmenelle ensimmäiselle kävijälle heijastimen?
Valmis teema tuottaa postausideoita myös hiljaiseen kauteen. Jos yrityksesi on kiinni marraskuun lopussa, voit hyödyntää 29.11. Älä osta mitään-päivää vaikkapa itseironisesti, jos se tyyli sopii yrityksellesi. Hiljaisena kautena voit myös kertoa, mitä henkilökunta tekee eli voisit päästää someyleisön kulissien taakse.
Sometuksen voi antaa tehtäväksi innokkaille kesätyöntekijöille. Silloin on etukäteen käytävä säännöt yhdessä läpi, jotta somettajat tietävät mistä ja mihin tyyliin voi postailla. “Käytä” myös asiakkaita ja motivoi heitä postaamaan ja jakamaan. Ehkä haasteita tai kilpailuja käyttäen?
Miltä kuulostaa sometus yhteistyökumppaneiden kanssa? Postauksessa voisi kertoa, miten monenlaista tekemistä Suomenlinnassa on, mitä voisi tehdä ja missä käydä kahvilla tai syömässä. Vierailijan voisi näin saada viipymään pidempään ja käyttämään saarten palveluita!
Jos videon kuvaaminen on sinulle vaikeaa, kuvaa tekemistä useammin kuin postaat. Näin kuvaamisesta tulee luontevampaa kiireessäkin. Kun sinulla on valmiina pari postausta kuukaudessa ja kalenterissa aiheita useampaan, tekemisestä tulee huomattavasti helpompaa kuin ilman suunnitelmaa.
Innolla eteenpäin!
Työpajan ehdoton etu on se, että siellä kasvotusten kuulee muiden kokemuksia ja voi jakaa ideoita.
Järjestämme CNE2.0-hankkeessa seuraavan vastuullisuusviestinnän työpajan Raaseporissa 2.12. Keskitymme silloin yritysviestintään. Tule mukaan ja opi esimerkiksi kriisiviestinnästä.
Ilmoittaudu työpajaan täällä: Viesti vastuullisesti (office.com)