Carbon Neutraali Experience 2.0 -hankkeemme edistää yritysten muutoskyvykkyyttä ja varautumista muuttuvassa toimintaympäristössä. Syksyn aloitustapahtumassa 29.8. keskiössä oli kaksi aihetta: miten vastuullisuustyö ohjaa yrityksen toiminnan kehittämistä kokonaisvaltaisesti ja miten tulevat viherpesudirektiivit vaikuttavat yrityksen toimintaan. Jos et päässyt paikalle kuuntelemaan, lue tästä oleellinen tieto tulevista viherpesudirektiiveistä ja vinkit innostavaan vastuullisuusviestintään!
Mitä viherpesu tarkoittaa?
Euroopan parlamentin mukaan viherpesu tarkoittaa sitä, että kuluttajalle annetaan harhaanjohtavasti vaikutus tuotteen ympäristöystävällisyydestä. EU:n tavoitteena on lopettaa viherpesu ja tarjota kuluttajille luotettavampaa tietoa tuotteiden kestävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä. Mitä tulevat viherpesudirektiivit sisältävät ja miten ne vaikuttavat yrityksiin? Tätä meille selvitti Kaskasin Elina Palkama, johtava vastuullisuusviestinnän asiantuntija.
Reilusti puolet tuotteita ja palveluita koskevista ympäristöväittämistä sisältävät epämääräisiä, harhaanjohtavia tai perusteettomia tietoja. 40 prosentille väittämistä ei löydy niitä tukevaa näyttöä. Lopputulemana kuluttajien luottamus ympäristöväittämiin on erittäin heikkoa. Nämä ovat Euroopan komission teetättämän tutkimuksen tuloksia. Suomessa tehdyn vastaavan tutkimuksen mukaan yli puolet ympäristömainoksista on liian yleisiä, epäasiallisia tai harhaanjohtavia (Lue lisää Suomen ympäristökeskus). Ehkä eniten huomiota on meillä saanut kuluttaja-asiamiehen Finnairille antamat moitteet mainoksesta, joka antoi harhaanjohtavan kuvan yrityksen lentomatkustamisen myönteisistä ympäristövaikutuksista (Lue lisää MTV Uutiset 12.2.2024). Finnair lupautui tämän myötä korjaamaan markkinointiaan.
Kaksi direktiiviä ohjaamaan kuluttajiin kohdistuvaa vastuullisuusviestintää
Vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivi astuu voimaan syksyllä 2026. Tämä tuo kiristyksiä siihen, millä tavoin yritykset saavat viestiä vastuullisuudestaan. Kolmen asian muistaminen vie jo pitkälle:
Green Claims -direktiivi on vielä käsittelyssä EU:ssa. Sen mukaan yritysten on verifioitava eli tarkistettava ympäristöväittämänsä luotettavalla tavalla. Tämä tarkoittaa sitä, että ympäristöväittämä on todennettava ennen käyttöä akkreditoiduilla arvioijilla ja sen luotettavuus tulee todistaa tieteellisellä näytöllä. Ympäristöväittämien ja -merkkien on oltava selkeitä ja helposti ymmärrettäviä, ja niissä on viitattava erityisesti niiden kattamiin ympäristöominaisuuksiin (esim. kierrätettävyyteen tai biodiversiteettiin). Mikäli väite ei ole luotettava, uhkana on sulkeminen ulos julkisista kilpailutuksista sekä sakot, jotka ovat “vähintään 4 prosenttia vuotuisesta liikevaihdosta”.
Seuraavaksi direktiivi etenee neuvoston ja Euroopan parlamentin välisiin neuvotteluihin. Mikäli Euroopan parlamentti hyväksyy Green Claims -direktiivin tavoitteen mukaisesti vuoden 2024 lopulla, se tullee voimaan aikaisintaan 2026 lopussa. Mikro- ja pienyrityksille on tulossa lievennyksiä ja tukitoimia, joten niillä siirtymäaika on todennäköisesti pidempi. Direktiivin tarkka sisältö ja yksityiskohdat sekä voimaantulon aikataulu selviävät siis myöhemmin.
Miten viestiä vastuullisuudesta innostavasti kiristyvän sääntelyn aikakaudella?
Yrityksistä sääntely ehkä tuntuu jarruttavalta, mutta oikeasti vastuullisesti toimivat tulevat hyötymään siitä – ja joka tapauksessa asiakkaat odottavat tietoa yrityksestä ja sen tuotteista.
Mitä siis tehdä? Elina Palkama antaa yrityksille käytännöllisiä vinkkejä:
Harriniva Hotels & Safaris Muoniossa on yksi Suomen vastuullisista matkailutoimijoista. Käy lukemassa yrityksen vastuullisuusteoista täällä. Listassa on yrityksen kolme periaatetta ja niiden toteuttamiseksi mietittyjä konkreettisia tekoja. Toivottavasti saat tästä ideoita omaan yritykseesi!
Ota tarkistuslista avuksi!
Kun kirjoitat somepostausta tai päivität kotisivua, tarkista tekstisi Elina Palkaman tsekkilistan avulla:
Nyt on aika aloittaa!
Elina Palkaman sanoin viherpesudirektiivejä ei kannata säikähtää.
Tervetuloa vastuullisuustyöpajoihin!
Meillä oli inspiroiva syksyn aloitustapahtuma. Toivottavasti tämä teksti sai sinut mukaan tunnelmaan! Iso kiitos Elina Palkamalle rohkaisevista vinkeistä yrityksille!
Asioita tuntuu olevan paljon. Elefantti kannattaa kuitenkin niin sanotusti syödä pieni pala kerrallaan. Tule työpajoihimme ja etene askel kerrallaan sinulle ajankohtaisissa asioissa. Odotamme Sinua!
Julkaisemme yrityksen vastuullisuustyöhön keskittyvän artikkelin lähiaikoina. Pysythän kuulolla!