Kestävän matkailun minimessuilla oli tarjolla laajasti tietoa liiketoiminnan kehittämiseen!

Keskiviikkona 8. toukokuuta järjestimme yhteistyössä Virtual Nature ja Hungry for Finland -hankkeiden kanssa Kestävän matkailun minimessut Helsingissä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Haagan kampuksella. Messuilla oli esillä monia kestävän kehityksen ja digitalisaation mahdollistamia teemoja. Tässä niistä kolme poimintaa:

Tervetuloa kiertotaloushankkeeseen, ravintolat!

Peräti 25-30 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin ruuan tuotannosta ja kulutuksesta. Tämä on iso osuus erityisesti kun sitä peilaa ruokajätteen määrään: EU:n tasolla ravintolat tuottivat peräti 12 kiloa ruokajätettä asukasta kohti vuonna 2021. Näin Sanna-Mari Renfors, Ce4Re-hankkeesta taustoitti aihettaan, ravintoloiden kiertotalousratkaisuja.

Kiertotalous tarkoittaa suljettua kiertoa, eli jätettä ei pitäisi tulla lainkaan. Tämän vuoksi ravintolan toiminta tulee suunnitella uudella tavalla. Siihen tarvitaan niin johdon kuin työntekijöiden sitoutumista, tiedon hankkimista, oman toiminnan seuraamista ja analysointia ja luovuutta uusiin toimintatapoihin. Ruokalistan suunnittelun voi aloittaa siitä, mitä on tarjolla eli kausituotteista. Seuraavaksi kannattaa miettiä, miten ainekset voi käyttää ‘juuresta lehteen ja nenästä häntään’. Ja miksipä et palkitsisi asiakasta, kun lautanen on tyhjä?

Ce4Re-hanke on vastikään aloittanut ja siihen rekrytoidaan alle 50 henkilöä työllistäviä ravintoloita, kahviloita ja catering-yrityksiä myös Uudeltamaalta. Tutustu ja hae mukaan täällä!

Lisätyllä todellisuudella kohteet saavutettaviksi

Lisätty todellisuus (AR, augmented reality) on yleistynyt museoissa viime vuosina. Yrittäjä Frans Tihveräinen FlyAr-yrityksestä kertoi Tuusulanjärven museoille tehdystä sovelluksesta. Lisättyä todellisuutta käyttäen vierailija voi tutustua museoon siellä käymättä. Tämä on oikein hyvä asia esimerkiksi liikuntaesteisille, joiden on vaikea liikkua vanhoissa rakennuksissa. Minimessuilla pientä keskustelua herätti kysymys, vähenevätkö museon kävijämäärät lisätyn todellisuuden myötä.  

Lepikon torppa, presidenttimme Urho Kaleva Kekkosen synnyinkoti, on avoinna yleisölle kesäkaudella. Museon opas, Savonia ammattikorkeakoulun restonomiopiskelija Alina Ankudovich esitteli, miten Lepikon torpassa lisättyä todellisuutta on hyödynnetty kahdella tavalla. Ulkona on museon pihalta alkava reitti, jonka varrella on viisi qr-koodilla varustettua taulua kertoen UKK:n tarinoita. Museossa puolestaan myydään kortteja, joissa on qr-koodin takana UKK:n tunnettuja lausahduksia näyttelijän esittämänä. Näistä on tullut suosittuja matkamuistoja.

Molemmat lisätyn todellisuuden esimerkkien esittelijät totesivat, että lisätyn todellisuuden palveluita tulee markkinoida tehokkaasti, jotta ne löytävät asiakkaita. Markkinointibudjetti kannattaa siis varata samalla kun suunnittelee lisätyn todellisuuden projektia.

Tee ainakin pieniä vastuullisuustekoja!

Paneelikeskustelussa pohdittiin päivän aiheita monista näkökulmista. Keskustelijat totesivat, että yrityksen on oltava globaaleilla somealustoilla ja digitaalisissa jakelukanavissa, vaikka ei voisikaan vaikuttaa näiden vastuullisuustyöhön. Frans Tihveräisen FlyAr on ottanut tavaksi tarjota yhteistyökumppanille bisnestapaamisessa lounas, jos tämä hyväksyy vegaanilounaan. Kukaan ei ollut vielä kieltäytynyt ja kaikki ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä ruokaan. 😊 Pienistä puroista kasvaa isoja virtoja!

 

Tapahtuman järjestivät Virtual NatureCarbon Neutral Experience 2.0 ja Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen -hanke (Hungry for Finland). Rahoittajina toimivat Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Uudenmaan liitto.

CNE 2.0 somessa