Kiertotalouden periaatteiden soveltaminen voi tuoda merkittäviä hyötyjä sekä ympäristölle että liiketoiminnalle. Kiertotalouden edistämiseksi matkailualalla, kehitimme CNE 2.0-hankkeessa kaksi työpajaa, joita päästiin käytännössä soveltamaan ja testaamaan loka– marraskuun 2024 aikana. Tarkoituksena oli linkittää STF-kehittämispolkua kiertotalouteen ja auttaa yrityksiä tunnistamaan itselleen sopivia kehittämiskohteita.
Ensimmäisessä työpajassa, ‘Tunnista liiketoiminnan arvoketjut’, 29.10 tavoitteenamme oli tunnistaa valittuun palveluun liittyvien toimintojen vaiheista ne, joiden kehittäminen toisi eniten lisäarvoa. Tärkeät lisäkysymykset tähän ovat: Mitkä ovat palveluun liittyvään toiminnan peruselementit ja niiden tuomat mahdollisuudet arvontuottamiseen, sekä miten kehittää palvelun kestävyyttä kiertotalouden näkökulmasta.
Toisessa työpajassa, ‘Kehitä partneriverkostoasi ja liiketoimintaekosysteemiäsi’, 19.11. ohjasimme osallistuneita yrityksiä pohtimaan sitä, kuinka he voivat vahvistaa tietyn palvelun partneriverkostoa ja luoda kestävään matkailuun tähtääviä liiketoimintasuhteita. Tavoitteena työpajassa oli tunnistaa avainkumppanit, joiden kanssa yhdessä ratkoa tuotteen kestävyyshaasteita. Samalla tavoiteltiin sitä, että yritykset osaavat valita oikeat kehityskohteet ja ymmärtävät mahdollisten muutosten vaikutuksia.
Työpajoissa pureuduimme edellä mainittuihin kahteen kiinnostavaan kysymykseen Circulabin työkalujen avulla (Free tools to activate the circular economy – Circulab Academy). Työkaluista käytimme Value Chain Canvasta (arvoketju) ja Partner Map (partnerikartta). Näitä työkaluja käytetään, kun ollaan aloittamassa kehitystyötä yrityksessä. Ne auttavat yrityksiä analysoimaan nykytilaa, nykyistä toimintaa ja yhteistyöverkostoa. Molempien työkalujen käyttö aloitetaan määrittelemällä analysoitava ja kehitettävä palvelu tai toiminto.
Havaintoja keskustelusta
Tarkasteltavan tuotteen rajaaminen on tärkeä valinta. Sen pitää olla riittävän merkittävä, mutta kuitenkin sellainen, että sitä on mahdollista tarkastella. Työpajan onnistumisen kannalta asia konkretisoituu niin, että hyvä rajaus tuo välittömiä tuloksia, auttaa ymmärtämään prosessia sekä lisäksi tukee sitä, että työkalua osataan soveltaa myös jatkossa.
Tuotteen rajaaminen liittyy myös siihen, ketkä pitää ottaa aiheen työstämiseen mukaan. Kuka tai ketkä tietävät, ymmärtävät ja tuntevat tuotteen toimituskirjoineen läpikotaisin? Missä ovat tarvittavat tiedot, jos asioita pitää tarkentaa tai tarkistaa? Etenkin yksin toimivilla mikroyrittäjillä voi olla haasteita hahmottaa toiminnan vaikutuksia, kun oma asiantuntemus ei välttämättä kata kaikkia toiminnan osa-alueita ja monissa kohdin turvaudutaan ostopalveluihin omien tuotteiden ja palveluiden tuotannossa.
Työkalut toimivat myös silloin, kun tuotetta ollaan kehittämässä ja vasta harkitaan vaihtoehtoja. Jo suunnitteluvaiheessa määräytyy suuri osa tuotteen hiilijalanjäljestä.
Kiinnostavaa oli, kun kuulimme pohdintoja siitä, miten erityisesti museoesineiden tai teosten vetovoima on hankalaa korvata virtuaalisilla elementeillä: Mukana elämyksessä ovat haju, ilman tuntu ja äänet tavalla, joka välittyy vain paikan päällä.
Pääsääntöisesti työpajoissa syntyi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, minkä voi nähdä olevan hyvä lähtökohta yhteiskehittämiselle. Tarkastellaan toimia ja muuttujia, keskustellaan ja viedään mahdollinen idea-aihio yritykseen keskusteltavaksi. Osallistujat löysivät myös uusia näkökulmia arvoketjulla.
Esimerkiksi:
Saimme seuraavaa palautetta
Osallistujat kokivat, että teoria tuki kokonaisuutta molemmissa työpajoissa. Ensimmäisessä käytimme esimerkki casea, ja tämä olisi selventänyt prosessia myös toisessa työpajassa. Osallistujien mielestä konkreettinen esimerkki auttaisi oivaltaman paremmin ja soveltamaan työkalua omaan yritykseen. Ne, joilla oli palvelu kehitteillä tai tunsivat analyysiin valitun palvelun hyvin, saivat enemmän irti. Mietimme myös sitä, olisiko työpaja verkossa parempi, jotta paperiroskalta vältyttäisiin, vaikka ryhmässä työskentely ja keskustelu kasvotusten voikin inspiroida enemmän.