Yritysten vastuullisuusvelvoitteet tiukentuvat – CNE 2.0:n asiantuntija kannustaa myös pk-yrityksiä valmistautumaan tulevaan

CNE 2.0:n vastuullisuusasiantuntija Annariikka Rosendahl

Tiukentuvat vaatimukset haastavat yrityksiä uusiin vastuullisuustoimiin. Haaga-Helian ja CNE 2.0:n vastuullisuusasiantuntija Annariikka Rosendahl kannustaa myös pk-yrityksiä varautumaan muutokseen, sillä isoille yrityksille asetettujen vaatimusten voi odottaa laajentuvan koko arvoketjuun.

Eurooppalainen liike-elämä käy läpi mullistuksia, kun EU ohjaa regulaatiollaan yrityksiä kohti vastuullisempaa ja kestävämpää liiketoimintaa. Yhä useampi yritys korostaa ympäristövastuullisuuttaan ja hiilineutraaliuteen liittyviä tavoitteitaan, mutta samaan aikaan ilmassa on edelleen skeptisyyttä ja jopa vastuullisuuteen liittyvää vähättelyä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun projektipäällikkö ja vastuullisuusasiantuntija Annariikka Rosendahl arvelee, että monelle yritykselle on yhä epäselvää, mitä muutokset käytännössä tarkoittavat. Hänen mielestään yritysten kannattaisi valmistautua kestävyysraportointiin (CSRD) jo ennakkoon, jotta se ei tulisi vastaan täysin vieraana asiana ja pakotettuna.

– Voin tietysti puhua vain omien huomioideni pohjalta, mutta ymmärtääkseni monella pk-yrityksellä on yhä haasteita hahmottaa, miten suurten yritysten vastuullisuusteemat vaikuttavat koko liike-elämään ja tulevat sitä kautta osaksi meidän jokaisen elämää, hän pohtii ja korostaa ennakoinnin tärkeyttä.

Rosendahlin mukaan on mahdollista ja jopa todennäköisenä, että tulevaisuudessa vastuullisuutta penätään suurten yritysten lisäksi myös pieniltä alihankkijoilta. Pk-yritykset ovat jo nyt törmänneet muutoksiin, joissa tarjouspyynnöissä saatetaan pyytää yksityiskohtaista tietoa esimerkiksi yrityksen hiilijalanjäljestä tai muista vastuullisuusteoista.

Tulevat velvoitteet edellyttävät ennakointia

Rosendahl korostaa, että erityisesti pienet yritykset saattavat kipuilla kasvavien vastuullisuuspaineiden edessä. Kestävyys- ja vastuullisuusraportointi sekä hiilijalanjäljen laskeminen tuntuvat tuskin kovinkaan merkityksellisiltä kiireisen yritysarjen keskellä. Erityisesti raportoinnissa käytettävät termit ja datan kerääminen nostavat kynnystä toimimiseen.

– Hiilijalanjäljen laskenta pitää sisällään paljon teknistä sanastoa, kuten GHG-protokolla ja siihen liittyvät päästöjen eri scope-luokitukset. Tämä voi olla vieraannuttavaa, mutta loppujen lopuksi ei niin vaikeaa. Työlästä on sen sijaan datan kerääminen, joka vaatii paitsi perehtymistä myös aikaa, hän neuvoo.

Monet pienet ja keskisuuret yritykset kokevat edelleen, etteivät kestävyysraportointiin liittyvät toimenpiteet koske niitä. Rosendahl kuitenkin varoittaa, että kanta voi kostautua myöhemmin, koska isot yritykset joutuvat lainkin mukaan panostamaan ilmastoasioihin. Ne saattavat edellyttää vastuullisuutta koko arvoketjultaan eli myös pieniltä alihankintayrityksiltä.

Hiljainen pääoma ja tietämys ovat valttia päästöjen kartoittamisessa. Rosendahlin mukaan ulkopuolisten konsulttien tekemä analyysi voi auttaa, mutta on yrityksen itsensä tehtävä ymmärtää, mistä päästöt syntyvät, ja mikä sen toiminnassa on energiaintensiivisintä. Muuttuvassa maailmassa kilpailuetu on aina niillä, jotka ovat varautuneet tulevaan.

CNE 2.0 antaa vauhtia vastuullisuustyöhön

Kestävyys- ja vastuullisuusraportoinnissa on kyse myös kilpailutekijöistä. Tänä päivänä tarjouspyyntöjen ja toimeksiantojen ehtona voidaan pyytää tietoa esimerkiksi yrityksen hiilijalanjäljestä. Tästä syystä sen laskemiseen on suositeltavaa perehtyä jo ennen pakollista velvoitetta – ennemmin liian aikaisin kuin liian myöhään.

Yrityksiä ei jätetä yksin ongelman kanssa. Vastuullisuusraportointiin liittyvien koulutuksien, työkalujen ja muiden tukipalveluiden tarjontaa on tänä päivänä runsaasti. Rosendahl itsekin toimii kiertotalous- ja vastuullisuusasiantuntijana kestävää matkailua Uudellamaalla edistävässä Carbon Neutral Experience 2.0:ssa (CNE 2.0).

CNE 2.0 järjestää maksuttomia STF-työpajoja, joissa ravintola- ja matkailualan yritykset voivat kouluttaa henkilöstöään muun muassa hiilijalanjäljen laskennan, palvelumuotoilun, vastuullisuusraportoinnin sekä vastuullisuusviestinnän ja -markkinoinnin saralla. Näiden lisäksi tarjolla on myös muita työpajoja, jotka tähtäävät STF-merkin saamiseen. 

Kevään työpajojen aikataulut ilmoitetaan lähiviikkoina, joten kannattaa olla kuulolla.