Vastuullisuus kumpuaa arvoista, mutta käytännön työhön tarvitsemme konkretiaa. Tuloksellisen ilmastotyön mahdollistavat osaaminen, aika, yhteistyö sekä taloudelliset resurssit.
Vastuullisuus kumpuaa arvoista, mutta käytännön työhön tarvitsemme konkretiaa. Tuloksellisen ilmastotyön mahdollistavat osaaminen, aika, yhteistyö sekä taloudelliset resurssit.
Tämän vuoksi Glasgown ilmastojulistuksen viidestä teemasta kaksi ovat ”collaborate” ja ”finance”. Viimeisimmässä Glasgow-ilmastojulistus -kokoontumisessamme keskityimme näihin aiheisiin. Tämä teksti kokoaa olennaiset sisällöt kokoontumisen ensimmäisen tunnin webinaarista.
Hyödynnä oikeat foorumit rahoituksen hakemiseksi. Motivan ilmastopolitiikan asiantuntija Anna Sahiluoma esitteli yrityksille tarjolla olevia palveluita resurssitehokkaiden ja vaikuttavien valintojen tekemiseen.
Erityisen hyödyllisiä työkaluja ovat:
CNE2.0-hankkeen Leena Grönroos keskittyi esityksessään yhteistyökumppaneihin ja yhteistyön muotoihin. Kaikki yrityksen toiminta on riippuvaista resursseista. Tämä herättää tärkeitä kysymyksiä:
Raha ja työaika ovat useimmiten tärkeimpiä vastuullisuustyön edellytyksiä. Onko yrityksessänne laadittu talousarvio ilmastotoimenpiteiden toimeenpanoon? Tavoitteet ja toimenpiteet tulee suunnitella realistisesti.
Tehokas yhteistyö tuottaa usein enemmän kuin yksittäisten toimijoiden ponnistelut. Matkailualalla yhteistyö on perinteinen toimintatapa niin tuotekehityksessä kuin markkinoinnissa. Kokoamalla potentiaalisimmat yhteistyöyritykset ilmastotyön pariin, voitte saavuttaa merkittäviä tuloksia.
Vinkki: Löydät lisää ideoita blogeistamme! Ilmastotyön perusteista kirjoitimme Glasgow-webinaarisarjamme ensimmäisessä osassa, ja uudistavasta matkailusta toisessa osassa.
Paikkakunnilla toimii erilaisia järjestöjä, yhdistyksiä ja kansalaisliikkeitä, joiden kanssa tehtävä yhteistyö voi tuoda innovatiivisia ratkaisuja:
Tietyt ryhmät kokevat ilmastonmuutoksen vaikutukset erityisen voimakkaasti:
Yhteistyö näitä ryhmiä edustavien järjestöjen kanssa auttaa tunnistamaan erityistarpeita ja edistämään ilmasto-oikeudenmukaisuutta.
Matkailijat ovat matkailuyrityksen tärkein sidosryhmä. Ottakaa heidät mukaan ilmastotyöhön:
Lopuksi haluamme sanoa, että tavoitteesi on löytää yrityksellesi sopiva ilmastopolku. Ottakaa työntekijät mukaan miettimään, millainen yhteistyö ja minkä tahon kanssa olisi paras tapa aloittaa.
Arvioikaa, kuinka paljon toiminta vaatii työtunteja ja rahaa. Pohtikaa, olisiko hankerahoituksen hakeminen aiheellista ja kannattaisiko seurata aiemmin mainittuja rahoituskanavia.
Mikäli et päässyt paikan päälle, niin älä unohda katsoa viimeisen webinaarimme tallennetta. Tallenne on katsottavissa YouTubessa 11.6.2025 saakka.
Toivomme, että webinaarimme innostavat yhä useampia yrityksiä tarttumaan ilmastotyöhön!
Kiitos kaikille Glasgown ilmastotyö -webinaareihin osallistuneille! Oli ilo nähdä niin monia teitä verkon välityksellä. Työpajojen keskustelut olivat joka kerta innostavia ja motivoivia. Toivomme, että olette jo edenneet ilmastotyössä yrityksessänne – jakakaa kokemuksianne eteenpäin!