Uudenmaan matkailukenttä kuhisee alan vastuullisia yrityksiä

Carbon Neutral Experiencen järjestämä polkuvalmennus on osoittautunut arvokkaaksi tueksi yrityksille, jotka pyrkivät etenemään STF-ohjelman vastuullisuuspolun eri vaiheissa.

Uudenmaan liiton rahoittama Carbon Neutral Experience -hanke on onnistunut innostamaan alueen matkailuyrityksiä kohti vastuullisempaa matkailutoimintaa tarjoamalla de minimis -tuella mahdollisuuden hankkia Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelmaan kuuluva Good Travel Seal -sertifikaatti.

Sertifikaatti on olennainen osa vastuullisuutta korostavaa Sustainable Travel Finland -polkuvalmennusta, ja sen hankkiminen on välttämätöntä monille matkailualan toimijoille. Carbon Neutral Experiencen järjestämä polkuvalmennus on osoittautunut arvokkaaksi tueksi yrityksille, jotka pyrkivät etenemään STF-ohjelman vastuullisuuspolun eri vaiheissa.

Valmennusprosessi alkoi lokakuussa 2022, ja se keräsi yhteen innostuneita yrityksiä, jotka olivat omistautuneita vastuullisen matkailun edistämiseen. Kolmepäiväinen valmennussarja auttoi yrityksiä ymmärtämään vastuullisuuden merkityksen matkailualalla ja tarjosi käytännön työkaluja sen saavuttamiseksi.

Toukokuuhun 2023 mennessä 14 näistä yrityksistä on jo saavuttanut Good Travel Seal -sertifikaatin tai on sen auditointivaiheessa. Lisäksi vähintään yhdeksän yritystä on saanut STF-merkin, mikä vahvistaa niiden sitoutumista vastuulliseen matkailuun.

Yritykset edustavat erilaisia matkailupalveluita ja -kokemuksia Uudenmaan alueella. Joukkoon kuuluvat esimerkiksi Villa Skeppet Raaseporissa, Redrib Experience Helsingissä, Kokouspoukama Porvoossa, Ravintola Tila Sipoossa, Hymyilevä Punakettu Vantaalla, Folkiacenter Guesthouse Hangossa, Lonna Helsingissä, VALO Hotel & Work Helsingissä sekä Sannäsin Kartano Porvoossa.

Näiden sertifikaattien ja vastuullisuusohjelmien merkitys matkailualalle on merkittävä. Ne auttavat yrityksiä houkuttelemaan vastuullisuudesta kiinnostuneita asiakkaita ja tarjoavat mahdollisuuden erottua kilpailussa. Lisäksi ne rohkaisevat yrityksiä tarkastelemaan toimintaansa vastuullisuuden eri näkökulmista ja viestimään saavutuksistaan sidosryhmilleen.

Tämä panostus vastuullisuuteen ei ainoastaan hyödytä yrityksiä, vaan se myös edistää kestävää matkailua Uudenmaan alueella. Vastuullisuus on matkailualalla entistä tärkeämpää, ja Uudenmaan matkailualan yritykset ovat osoittaneet, että ne ovat valmiita ottamaan rohkeita askelia kohti kestävää tulevaisuutta.

CNE 2.0 somessa